Potser recordem eixos moments en què la música, per exemple, ens ha fet un gran favor, però no sols per mitjà dels sons sinó també per la lletra i tot. D'això acabe d'escoltar unes frases de Luis Eduardo Aute, un cantautor i polifacètic interessat per la llibertat d'expressió, pel pensament creatiu, sensible, tendre i que aporta la seua producció per a sentir-se bé i alegre i, a més, perquè puga compartir-ho amb moltes persones.
Crec que moltes persones del món de la cantautoria tenen una forma diferent de ser:
1. Major independència de criteri.
2. Posen en qüestió l'statu quo.
3. Solen ser polifacètics.
4. Amor per la poesia o més arts expressives.
5. Optimisme vital: perseverança, persistència i desig de produir tot i els anys.
6. Espontaneïtat.
7. Sensibilitat social.
8. Solen formar part de moviments socials de canvi o d'organitzacions socials per la justícia social i internacional.
9. Solen participar en accions reivindicatives de major llibertat.
10. Renovadors d'idees i constructius, tot i el pas del temps.
11. Preferixen centrar-se en el present, en lloc de fer-ho en els èxits del passat.
Com podríem aprofitar el currículum artístic d'un cantautor, per exemple, per a orientar l'alumnat?
1. Convidar-los a fer un estudi sobre algun cantautor i el context històric en què naix i es desenvolupa inicialment (vida i principi de la vida artística).
2. Formes musicals que existien, a nivell local, continental i mundial.
3. Context psicològic, sociològic, polític, econòmic, etc. (mundial i tot) en què es desenvolupa.
4. Exemples de cantautors (per continents).
5. La cantautoria com a model de vida.
6. Origen de la figura del cantautor.
7. Desenvolupar la passió per la música (oral o instrumental) i la musicalització de la poesia. Origen del contacte poesia-música.
I així, podríem continuar. O, com fa el pedagog musical Kurt Pahlen (llibre "El maravilloso mundo de la música", Ed. Alianza, secció Humanidades, apartat Música), passar a revisar molts dels elements que fan possibles els sons i tot, o que formen part de la teoria musical. Mentres faríem això, ens adonaríem de la relació que té la música amb molts aspectes de móns en aparença aliens a la música.
En resum: aquest escrit ens ajuda a veure que qualsevol tema està en relació (connexió) amb molts més i que, per tant, quan comencem a centrar-nos en un punt... n'abandonem d'altres i, així, ens especialitzem més. Això no ens impedirà, si en algun moment volem fer-ho, tornar a la música, per exemple, per a estudiar les ones, el món de les vibracions, el llançament d'una pedra al riu. Potser, aleshores, descobrirem que podem saber més sobre temes en què no ens havíem endinsat abans...
Què en penseu, de les utilitats de la música, a la Universitat, fora de les assignatures "de línia musical"?
diumenge, 13 de desembre del 2009
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada