divendres, 15 de gener de 2010

Turisme universitari per Internet

Despús-ahir un amic m'enviava un document amb la possibilitat de fer turisme visual de les diferents comunitats autonòmiques d'Espanya. I hui he trobat una de les possibles alternatives: prémer el nom de l'autonomia i el mot "Turisme" (també ho podem fer en unes altres llengües). La qüestió era anar més enllà de la visió clàssica i simplista, sovint molt centrada en els estereotips, els paisatges o llocs més visitats pel turista mitjà o dels més emblemàtics (segons la versió oficial del govern de cada comunitat). Així, quan ha passat a "Valencia", en acabant "Reino de Valencia" (en la introducció) i "Comunidad Valenciana" (durant l'escrit), es centrava sobretot en la Ciutat de València i molts dels símbols dels darrers vint anys...

Que jo sàpia, a més de la visita per les tres poblacions caps de província, de les platges, de la veu que canta l'Himne Regional després de començar a llegir sobre el Regne de València (una versió simple i fins i tot tergiversada) i més, el territori popularment conegut com "València" (quasi segur dit així perquè el Poble pla busca la senzillesa, en lloc de la parafernàlia, l'ostentació, l'elitisme o l'excés de formalisme i la magestuositat) té una riquesa molt gran.

A més de tindre unes grans instal·lacions comercials, un ajuntament, unes falles dignes d'estudis antropològics, unes platges dignes de netejar, unes muntanyes dignes de fruir, uns camps dignes de conrear i conviure junt amb la cultura urbana, un turisme d'interior digne de gaudir i promocionar, etc. té més. Fins i tot podríem dir que cada poblacó és singular, que mereix ser estimada, promocionada i respectada: des de la cultura cívica, fins a la difusió de la seua cultura i història.

Quan he fet algun estudi sobre antropologia, per exemple, sobre els Sants de la Pedra, he passat de la tendència localista (molt present en estudis històrics) a la comarcal (com a mínim) per a després passar a la intercomarcal o històrico-cultural, és a dir, a la relació entre els històrics territoris que formaven la Corona d'Aragó. Així, si presentara l'esmentat estudi veuríem una relació entre l'estació de Sans (Barcelona), la qual prové de "Sants de la Pedra" i algunes poblacions de l'Horta o de la comarca la Safor (si recorde bé ara) i, així, podríem començar a endinsar-nos en una connexió més enriquidora de la versió històrica del territori que volem presentar al turista. I n'hi han, de moltes classes: el turista passiu, el turista antropològic, el turista històric, el turista naturista, el turista ecologista, el turista lingüístic, el turista musical, etc.

... i el turista universitari. Crec que ens interessa promocionar la cultura del territori en què ens movem (més enllà de la demarcació territorial actual). Així, si som castellans, al meu parer, caldria centrar-nos en la història de tot el regne de Castella i estudiar la seua evolució. Si fórem d'Andalusia, centrar-nos en Al-Andalus i el llegat de cultures anteriors (i, per descomptat, de l'històric Regne de Granada i el llegat de la població morisca). Igualment interessaria molt relacionar el passat amb el present històric. I tot amb tranquil·litat, passió per la veracitat històrica, amor per la versió més enllà de la línia político-militar i amb la participació dels grups socials que han creat la història del territori.

Pense que si actuem així, l'alumnat universitari assumirà millor que la història de la Humanitat no es limita a la divisió administrativa actual (ni a les polítiques actuals a nivell global o local), sinó a la transmissió del llegat històrico-cultural de generació en generació, a la recerca de la veracitat informativa, a la depuració del simplisme i, també, al respecte pel passat que hem heretat i que tenim l'oportunitat de transmetre ara, des del present, i en col·laboració amb l'esperit creatiu (com a mestres i com a persones) perquè les persones i els Pobles busquen l'agermanament i l'intercanvi mutu, és a dir, el respecte per la diversitat i el tractament de tu a tu: cap cultura actaul per damunt i totes dignes de respecte, admiració i estudi... sempre que es respecten els Drets Humans!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada