Pel mes de novembre vaig tindre l'ocasió de llegir una lliçó magistral impartida per un professor universitari, en què ens parlava del naixement de la creativitat com alternativa a la repetició i, com ara hem encapçalat en el títol, als calcs.
Escric aquestes línies després d'haver passejat per una plana internàutica d'una llista lingüística i d'haver llegit i escrit formes en valencià que fan d'alternatives a calcs populars de les equivalents en castellà. Així, podem dir "Ara mateix" en lloc de "En aquests moments". I així una tirallonga perfectament extensa. Al meu parer, no es tracta d'aprendre'ns de memòria eixa llista, sinó de conscienciar-nos de la importància d'estimar les formes (populars, cultes o semicultes) sempre que siguen correctes. Igualment considere molt interessant parlar com es fa a la comarca o zona lingüística en què vivim (en el nostre cas, la que, popularment, diem "valencià") i, alhora, interessar-nos per formes de fora: respectar la singularitat i propugnar la curiositat i el respecte per la pluralitat i el nivell general.
El que he escrit ací crec que importa transmetre-ho a l'alumnat, bé com a futur filòleg, bé com a habitant del lloc i espai històric en què està, bé com a una persona que forma part de la història que dia rere dia fem totes les persones que participem de la cultura i de l'evolució d'un territori històrico-lingüístic.
En qualsevol cas quan l'alumne respecta la diversitat i la singularitat, passa a fer el mateix en les relacions humanes (les quals també inclouen la conversa lingüística, els gestos, l'entonació... i valoracions, creences, etc.). I qui ho fa en les relacions interpersonals, des del meu punt de vista, és un alumne potencial amb una gran capacitat per a fer un bon mestratge en el present (sí, ja des d'ara, i a nivell popular) i en el futur (quan acabarà els estudis, si passa a exercir de mestre o de professor universitari).
Els mestres universitaris que destaquen en el camp creatiu, són professionals que fluïxen en companyia de l'alumnat, que adapten les classes a l'alumnat i que conviuen en l'aula com si foren en un restaurant i raonant de manera amigable, agradable, és a dir, com si foren dos amics. Al cap i a la fi, més enllà de les diferències (positives), és molt més el que unix les dos bandes. Per exemple, la ignorància, la curiositat... i l'esperit de millora. I entre les dos bandes pot aplegar a haver una mena de relació particular que, si persistix i augmenta, pot generar una amistat més, com m'ha ocorregut amb una històrica professora de Magisteri (curs 1991-1992). El món és un mocador molt curiós...
dimecres, 13 de gener del 2010
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada