diumenge, 22 de novembre del 2009

Promocionar el pensament creatiu en la universitat

Perquè ens fem una idea de la participació del pensament creatiu en la universitat, podem passejar unes hores per Internet (no necessàriament seguides) i observarem que apareixen més referències al pensament crític (o ho sembla indirectament) que al pensament creatiu. Aleshores, si el desenvolupament creatiu de la persona també és fonamental per a ser i per a créixer interiorment i socialment, ¿per què a penes hi ha informació, per exemple, si cerquem "el pensament creatiu i la universitat"? Crec que una de les respostes és que a penes es promociona, a diferència del pensament crític. Mentres que el primer ens permet i ens estimula a innovar, a aportar noves idees a la societat i a desenvolupar la curiositat que farà avançar la societat cap a espais més amplis de llibertat, el pensament crític pot fer-nos massa lògics (almenys en la societat en què vivim) i, al meu parer, el que més interessa és mostrar-nos més flexibles, més positius, més atrevits... fins i tot a qüestionar-nos.

Si volem una universitat més lliure i independent del poder del capital, crec que hem de despertar en l'alumnat la part creativa, eixa que fa mirar les coses des de punts ben diferents i que, a més, treballa l'humor, un aspecte de la persona que considere essencial per al desenvolupament social i individual. Al cap i a la fi, gràcies a l'humor ens resulta més fàcil viure amb alegria i, això, l'alegria, és tan necessària o més que l'aprenentatge profund d'estratègies d'ensenyament. Una classe alegre, des del meu punt de vista, és una classe més oberta a la tolerància, al pensament pluralista, a la diversitat i a les noves idees. Recordem que l'humor és u dels mecanismes més pràctics i bons per a fer que brolle la nostra creativitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada