dilluns, 23 de novembre de 2009

L'educació holística i la Universitat del segle XXI

Ahir vaig llegir el document internàutic "La Misión de la Universidad en el Siglo XXI" (de Salvador Corrales, http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n57/scorrales.html). De manera sintètica exposa, poc o molt, les idees següents:

1. Vivim un moment de canvi en el món educatiu, a llarg termini.
2. Potser cap a mitjàn segle XXI comencem a sentir els efectes d'un canvi de mentalitat a nivell universitari que ja ha començat.
3. L'educació holística universitària se centrarà en l'aprenentatge com a mitjà per a desenvolupar la creativitat (alumne actiu i curiós).
4. Saber ser (valors i religiositat, respecte per les cultures i les religions com a formes d'entendre i concebre el món).
5. Saber conéixer (educació per a la ciència).
6. Saber fer (tecnologies... unides a la cooperació i la creativitat). Aquest punt, amb eixe afegitó que he remarcat serà clau.
7. Saber conviure (educació per a la convivència, maduresa emocional, educació afectiva, ecoeducació, sostenibilitat).
8. Es tracta d'una educació com a formació permanent.
9. Desenvolupament de les diferents intel·ligències, en lloc del desenvolupament del pensament.
10. Importància de la pregunta.
11. Centrada en el coneixement humà.
12.Conscient de la complexitat.
13. Consciència ecològica.
14. Educació en el canvi, no per al canvi: se centra en canviar.
15. "L'ideal no és que la universitat siga educadora de la comunitat, ni tan sols en la comunitat, sinó que la comunitat siga educadora junt amb la universitat".
16. Que l'estat passe a col·laborar junt amb la universitat en el canvi, en lloc de limitar-se a la certificació d'allò que ha fracassat o ha quallat: del certificat al suport a les inicitives universitàries.
17. "A partir de l'any 2060 es preveu l'inici de la societat creativa que donarà pas al potencial creador de la humanitat: tots gaudirarn de l'educació permanent de caràcter humanista i tècnica; la immensa majoria de la població tindrà accés a l'educació superior i el desenvolupament sostenible serà una realitat".

Finalment, l'autor, entre altres punts, recomana incloure l'educació de pares en tots els nivell com a estratègia de canvi social.

Si voleu que vos siga franc, ha sigut una alegria aplegar a un document com aquest, en alguns sentits semblant a unes reflexions que vaig fer pel 14 de setembre del 2009, a aquest bloc, sobre quin model d'educació seria el que jo proposaria ("I si ensenyàrem...?"):

1. Humor.
2. Biografia.
3. Lideratge.
4. Creativitat.
5. Educació cultural i antropològica.
6. Matemàtiques.
7. Educació lingüística.
8. Educació artística.
9. Educació corporal i afectiva.
10. Ecologia i gestió planetària.
11. Educació cívica.

A més, en les redaccions que faig en anglés, per al mestre que m'ensenya eixa llengua, he insistic sovint en que veig interessant, a llarg termini, potenciar:
1. el pensament creatiu
2. el pensament positiu
3. el coneixement de cultures i religions diferents
4. els valors
5. l'esperit de la revolució positiva proposada pel pensador creatiu Edward de Bono
6. l'humor, perquè estimula la inspiració creativa i perquè és molt bo per a la salut.

Rebeu una forta abraçada i que tingueu un bon dia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada