A més de consultar sobre economia solidària, sobre alternatives al sistema capitalista i al sistema de banca més estés, també hi han temes tan importants o més, com ara, accedir a la informació d'aquestes alternatives (que n'hi han, de justes) i demanar-los informació i tot. Es tracta, per tant, del primer pas a favor d'iniciatives bancàries centrades en l'altruisme, els temes socials d'actualitat, camins nous en lloc de la cultura de l'especulació, etc.
Igualment, com a mestre i com a aprenent continu, crec interessant presentar el tema de la banca solidària i pels drets humans als nous alumnes de la universitat i, per què no, als mestres que participen del mestratge universitari i del conreu diari. Que siga un tema minoritari (i també en accés i que, fins i tot, també inclou guanys... nets), no exclou la seua importància i actualitat com a alternativa, a llarg termini i tot, al sistema capitalista i, també, a molts dels valors que hem adquirit per mitjà del contacte amb l'economia (i em referisc als temes que van més enllà de la simple funció dels diners, la qual cosa és més clau que la funció inicial o positiva dels diners).
Si els diners no participen de la cultura de l'especulació i de fer castells de borumballes (el 90% de la seua acció, segons una entrevista publicada hui mateix a http://www.noticiaspositivas.com), és molt el que podem fer les persones.
Com recordem (i si hem llegit l'autobiografia de Gandhi, més encara), quan Gandhi exposa que les persones són pacífiques per instint, es troba amb la incredulitat i la cultura actual que hi havia en el grup polític en què participava i... ves per on, per mitjà d'alternatives a l'enfrontament violent, l'Índia, un país immens en superfície, en població i en influència dins de l'imperi britànic de darreries dels quarantes del segle XX..., accedí a la independència. O recordem també l'experiència de Muhammad Yunus (el creador, o així se li atribuïx a nivell popular, dels microcrèdits).
Per tant, si la universitat s'obri a la innovació, informàtica i tot, convé que promoga el coneixement de planes d'Internet de línia social i solidària, això és, alternatives a les més difoses. Internet és més que saber fer ús de l'ordinador: pot ser un mecanisme de participació social potent, decisiu i creatiu per a les persones del segle XXI, de la mateixa manera que ho foren el telèfon, la ràdio o la televisió en ple segle XX.
Què faríeu si fóreu mestre d'economia, a la universitat?
dilluns, 22 de març del 2010
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada