dissabte, 12 de setembre del 2009

Un mestre...

ajuda a autogestionar-se / orienta en cas de dubte / fa dubtar qui pensa que ho sap tot / prepara perquè la societat siga més creativa / col·labora com a alumne diari / cobra quan totes les persones de l'aula cobren / se sent com el primer dia de mestratge: / animat / reflexiona en moments de canvi social / actua en moments de desesperança general / veu oportunitats pertot arreu / pregunta i es fa preguntes / aprén humilitat cada nou dia / aprén a ensenyar i a aprendre / transmet passió i vocació / fa de mestre, si li pregunten, quan ja és jubilat / fa de psicòleg dins del despatx... i de pare / transmet amor per la cultura, no negoci / anima a viure i a riure / va més enllà del tu i del vosté: dignifica / és un polític sense etiquetes, però fa polis, / ciutadans del món / universalitza mentres respecta les diferències / i la individualitat / té uns principis i no els canvia per un plat de llentilles / és... / un alumne que ha aprés a fer de mestre


Nota: Aquest poema és una actualització d'un poema meu escrit el 8 d'agost, en un diari personal. El vaig fer mentres recordava, en el llit, experiències viscudes com a estudiant universitari o posteriors.

Quant a la frase "cobra quan totes les persones de l'aula cobren" el major sentit que li done és que prioritze més la faena i la passió i vocació que la paga mensual. Pel 1997 si fa no fa, la revista Cuadernos de Pedagogía publicava un article sobre la Escuela Libre Paideia (Mèrida): cobraven menys de 90.000 ptas mensuals (166.386 ptas = 1 euro)... i, a més, s'abocaven a la professió, és a dir, la fruïen i mostraven interés i sentit creatiu. Considere tan important treballar com sentir passió pel que u aprén, convida a compartir i fa gaudir, bé per mitjà del silenci, bé pel mitjà de l'escolta, bé per mitjà de la pràctica investigadora i del desenvolupament de l'esperit creatiu i de la capacitat de pensar amb llibertat i per la llibertat.

L'educació és com l'aigua neta: es manté en moviment, amb fluïdesa, amb flexibilitat i... amb bon sentit de l'humor. Pel que fa a l'humor i l'educació centrada en l'ensenyament, vos convide a la lectura del llibre La revolución positiva, publicat junt amb la revista CuerpoMente (no. 209, setembre 2009). Que tingueu sort!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada