dimecres, 30 de setembre del 2009

Els astronautes del periodisme

Més enllà de si val la pena tornar a llegir o no un llibre sobre la mentira en la propaganda política i la publicitat, escrit per un francòfon que tingué l'ocasió de ser víctima de la manipulació nazi durant la seua presència en un camp de concentració, hi han temes d'actualitat, com ara, la influència del periodisme en la vida diària així com els mitjans de comunicació que treballen per la llibertat de pensament creatiu i la dignitat humanes.

Així, en el periòdic "La gaceta de los negocios" (30 set. 2009, no.6228), podem llegir titulars com "Sólida respuesta de la vacuna de Novartis para la gripe A" (p. 20) o "Consideramos prioritario mejorar el acceso a los medicamentos" (p. 22, entrevista al president de la multinacional Novartis, a Espanya) i també... "Normon reprocha al Gobierno su abandono a los fabricantes de genéricos" (p. 23, a la dreta de l'anterior). Normon és un laboratoria i acabava de traure el seu 100é genèric i, a més, demanava al Govern una política més seriors de suport al sector... Quasi res porta el diari! (Mai millor dit!) I també, però en la revista "Mente Sana" (no. 52, set. 2009), dins de l'article "Calma ante la gripe A", escrit per Juan Pundik (psicoanalista i president de la Plataforma contra el Prozac), podem llegir frases com...

<>

Podríem continuar, però preferisc deixar-ho en mans de la lectoria i convidar-la a agafar un periòdic com el que he citat, "La Gaceta de los negocios", i passar a llegir una frase de la portada (Alberto Parrondo, Presidente de Thales España: "Queremos vender más tecnología militar a España", p. 14)... i comprovar quina distància, abismal, hi ha entre aquesta primera informació i la de la plana esmentada: "En cinco años duplicaremos la exportación de tecnología española" (titular), "Al frente de una firma puntera en electrónica y sistemas" (titular menut), "Uno de cada dos satélites que se han lanzado este año en el mundo lleva tecnología de Thales España" (titular menut) o "A pesar de la crisis mundial, las ventas de este año superarán las de 2008, por encima de las previsiones" (resum enmig de l'entrevista de la plana, adjunta amb dos una columna i un article). On tenim, per tant, el tema de la plana primera? En cap banda , de les prioritàries...

Per tant, podríem dir, i amb proves de fet, que l'exercici del pensament creatiu i del qüestionament informatiu el podem orientar des d'una espècie de militància personal i col·lectiva que espente la societat cap a una visió positiva del dia rere dia i d'una difusió d'estratègies d'anàlisi informativa i d'actuació diària i amb un toc d'humor (element molt necessari, per exemple, per a veure que entre la portada i la informació d'eixa plana 14... hi havia una distància com de la Terra a la Lluna). Encara ens haurem de fer astronautes!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada